25 December 2011

Hujan

Assalamualaikum wahai ahli-ahli blogger.

Sudah sepurnama gamaknya aku tidak mecoretkan kenangan-kenangan indah dengan ayat-ayat puisi cinta. Aicewah, bermadah la pulak.

Sekarang dah kembali menjadi orang marantau which mean tengah berhempas pulas menghabiskan pengajian di saat-saat semester akhir. Susah jugak sebenarnya nak adapt balik sebab dah nak dekat 5 bulan memulaukan otak untuk berfikir. Bila hari first start kuliah. oh deemmmmm saya pening kepala. Selalunya standard la first class mana ada lect nak start mengajaq dah. Biasanya bagi study plan cakap sikit-sikit lepas tu ok see you next tutorial. HAHAHA.. Mau tak pening, balik terus tiduq tak ingat dunia.

Skip skip skip skip

Sekarang dah 20 tahun.
Yes sekarang dah dengan rasminya 20 tahun. Walaupun tak cukup sebulan lagi nak bangga dah 20 tahun tapi hakikatnya aku dah hold benda tu dari awal tahun 2011 lagi, bila dah 20 tahun banyak benda sebanarnya kena fikir. I mean segala benda yang hang impikan yang hang nak kena dah start plan. Bila dah 20 tahun apa yang angan-angan tu kena cuba ubah jadi kenyataan. 

Rasa teruk pulak nak hold tittle kakak umur 20 tahun. Banyak benda nak kena ubah, banyak benda nak kena azam, banyak benda nak kena berhempas pulas. Aku takut sebenarnya. Takut apa yang aku harapkan tak menjadi.

Kalau nak fikir, fikir untuk masa depan, bukan fikir untuk masa sekarang :)

Sekarang dah jadi wanita.
Aku sendiri tak pasti apa beza wanita dengan perempuan. Yang aku tau dua2 aku boleh hold title tu. Tapi mengikut kefahaman akal aku yang pendek ini, kalau perempuan sesuai untuk toddler and teenagers kalau wanita macam kakak-kakak yang dah bukan teenagers dan macam mak-mak tu. You know what I mean?? Haha. tak paham lettew, ahhh... cepat p google.

Bila anda seorang wanita yang sudah berumur 20 tahun, banyak sangat persoalan yang orang-orang sekeliling akan tafsirkan pada anda tak kira la benda tu dah jadi ka tak jadi ka. people don't care but they just care about you. Pernah dapat soalan-soalan yang memang takkan wujud dalam mana-mana kertas soalan Bahasa Melayu Tahap 2 Sekolah Rendah?  Contonya seperti :-

Lepas belajar nak buat apa, kahwin ke nak sambung lagi?
Insyaallah, kalau ada rezeki saya sambung.

Boyfriend kerja apa? Bila nak kahwin?
Saya masih belum berpunya. Apa terkejut!! Ya saya masih menuggu ketibaan jodoh saya. Saya boleh bersabar takkan makcik tak boleh, yang nak kahwin saya, bukan makcik :)

Susah sebenarnya menjadi wanita, sebab bila dah sampai satu tahap umur yang orang akan rasa anda patut berkahwin, orang sekeliling takkan berhenti jadi wartawan, nak2 pulak adik kahwin dulu sebelum kakak. Lagi galak orang bercakap.

Rasa tergugat kot orang seusia dah boleh pegang anak sendiri, diri sendiri mampu pegang anak orang ja.

Sekarang dah jadi dewasa.
Aku tak rasa aku dewasa. Motif? Sebabnya aku rasa cara aku berfikir still macam budak-budak. Susah sebenarnya nak tengok seseorang tu betul-betul dewasa dalam segala benda. Cara berfikir, cara bawak diri, cara bercakap, cara bercampur dengan orang dan cara nak nampak dewasa. 

Ada yang kata bila dah pandai makeup anda dah dewasa.
Adik-adik yang 12 tahun yang dah pandai nak calit eye liner bagai, dewasa?

Ada yang kata dah ada boyfriend, dewasa.
Dewasa ka bila boyfriend panggil dia "Baby" = Bayi?

Ada jugak yang kata dah 20 tahun, dewasa.
Dewasa ka bila excited masuk toys section dekat shopping complex + beli playdoh buat ice cream bagai?

Tetiba  panjang pulak entry ne, gian lama tak menulis. 

# Tak puas sebenarnya enjoy 20 tahun sebab tak lama lagi dah nak masuk 21 tahun secara tak rasmi.

kbai.


No comments:

Post a Comment